Stimuleer de voeding van uw gewrichten met artrokinesiologie

Het lichaam is gemaakt om te bewegen, dat is algemeen bekend. Wat mensen vaak niet weten is dat er ondanks het behalen van de aanbevolen hoeveelheid bewegen in het dagelijks leven vaak toch onvoldoende gewrichtsbewegingen plaatsvinden voor een goede voeding van deze gewrichten. Sporten, wandelen en fietsen wordt aangeraden om het lichaam gezond en mobiel te houden, maar in veel gevallen is er meer nodig dan deze aanbevolen basis.

 

Gewrichten zijn voor hun voeding afhankelijk van bewegingen. Het kraakbeen in gewrichten heeft voor het grootste deel geen bloedvaten en zenuwen. Het kraakbeen zelf heeft dus geen mogelijkheid zichzelf te voeden door middel van doorbloeding en het kan geen pijn- of gevoelsprikkels waarnemen doordat er geen zenuwen aanwezig zijn. Voeding van het kraakbeen in gewrichten komt tot stand vanuit het gewrichtskapsel dat zich rondom de gewrichten bevindt. Vanuit het goed doorbloedde gewrichtskapsel worden voedingsstoffen losgelaten in het gewrichtsvloeistof dat door bewegingen over het kraakbeen verdeeld wordt.

In het dagelijks leven bewegen mensen in de westerse wereld over het algemeen in relatief vaste patronen. Werken op de computer of met tablet of mobiele telefoon zijn daar duidelijke voorbeelden van. Maar ook wandelen, hardlopen en fietsen lokken maar weinig van de benodigde gewrichtsbewegingen uit. Tijdens deze bewegingen zijn slechts delen van het lichaam echt actief en worden enkele van de bewegingsmogelijkheden van de gebruikte gewrichten benut. Het kan dus goed zijn dat er bewegingsarmoede ontstaat ondanks dat een persoon naast zijn dagelijkse werkzaamheden voldoende wandelt en fietst. Deze bewegingsarmoede werkt ondervoeding van de gewrichten en daarmee verstijving van gewrichten en spieren in de hand. En dat gebeurt lange tijd zonder dat dit merkbaar is in de vorm van pijn of andere klachten.

Wat moet ik weten over mijn kraakbeen?

Kraakbeen is voor een groot deel opgebouwd uit water aantrekkende eiwitten en bindweefselvezels. Het kraakbeen is door deze water aantrekkende eigenschap in essentie een hele stevige spons. Bij alledaagse en veranderende belasting kan het licht vervormen en als de belasting verdwijnt neemt het zijn oorspronkelijke vorm weer aan. Bij langdurige of statische belasting ontstaat er soms een overdruk waardoor het kraakbeen een deel van het aangetrokken vocht verliest en minder makkelijk zijn oorspronkelijke vorm weer aan kan nemen. De spons loopt dan wat leeg. In een ideale situatie vermindert de langdurige belasting uiteindelijk weer en krijgt het kraakbeen voldoende tijd om weer te herstellen. Helaas is dit niet altijd het geval. Er zijn een aantal gevallen waarin het kraakbeen niet voldoende kan herstellen:

  • De overdruk op het kraakbeen is te vaak of te lang aanwezig.
  • Het gewricht is in zijn bewegelijkheid beperkt waardoor een deel van het gewricht (over)belast wordt.
  • Er zijn spier- of peesblessures, kraakbeenbeschadigingen of botbreuken aanwezig die ervoor zorgen dat een gewricht langere tijd te weinig beweging krijgt.
  • Iemand is te inactief of sport niet genoeg, hierdoor wordt het gewricht niet voldoende bewogen waardoor de voeding van het kraakbeen tekort schiet.

Het kan ook gebeuren dat een combinatie van bovengenoemde factoren aanwezig is. Dit kan ervoor zorgen dat de situatie zichzelf niet meer kan herstellen. Zelfs niet wanneer deze oorzakelijke factoren verdwijnen.

gewrichtenKraakbeen is waardevol weefsel, het kan zichzelf niet herstellen.

Na de puberteit verliest kraakbeen de mogelijkheid om zichzelf te repareren als het beschadigd raakt. Er zijn slechts enkele plekken in het lichaam waar dit na die tijd nog wel kan plaatsvinden, maar die zijn schaars en de herstelmogelijkheden zijn beperkt. Een mens moet dus zijn hele leven doen met het kraakbeen dat in de jeugd wordt ontwikkeld. Kraakbeen is een kostbaar weefsel en zo moet het ook gezien worden. Een leven met zo min mogelijk klachten tijdens het bewegen is voor het grootste deel afhankelijk van de gezondheid van het kraakbeen.

Wat kun je doen om het om je kraakbeen gezond te houden?

Vaak genoeg is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bewegen dat wordt aangeraden vanuit de overheid niet genoeg voor de gewrichten. Andere interventies zijn nodig om dit weefsel gezond te houden. Ook zijn bewegingsbeperkingen van gewrichten vaak sluimerend aanwezig en geeft het gewricht pas klachten als slijtage zijn intreden doet. Dan is al langere tijd een overbelastingsproces gaande dat schade aanricht, maar doordat er geen zenuwen in het kraakbeen aanwezig zijn wordt dit niet op tijd opgemerkt.

Artrokinesiologie zorgt ervoor dat gewrichten in het lichaam niet verstijven en goed gevoed blijven. Alle gewrichten worden tijdens de behandeling in hun bewegingsvrijheid gecheckt en geholpen als dit nodig is. Dit zorgt voor het behoud van een pijnvrij bewegingsstelsel, want ook spieren, pezen en zenuwen zijn voor een goede functie afhankelijk van een sterk en gezond gewrichtensysteem.

Tijdens de behandeling worden alle gewrichten in het lichaam soepeler gemaakt. Een soepel bewegend gewricht kenmerkt zich door pijnloos bewegen, weinig knak of kraaksensaties en met name weinig weerstand in de bewegingen die ervan gevraagd worden.

Wilt u meer weten over deze ‘lichamelijke APK’? Neem dan contact op met Artrofocus of een van mijn collega artrokinesiologen.

Artrofocus: focus op preventie en herstel